Tårtbuffé

I söndags var det barnvälsignelse för mina tvillingar och efter det bjöd vi på fika hemma hos oss. Eftersom jag tar alla tillfällen jag får till att baka och det är roligt att baka tårta så fick jag den underbara idén att göra en tårtbuffé. Dessutom kom jag på att gör jag små tårtor istället för stora så får jag ju göra ännu fler!
 
 
Det blev ju så klart lite mer jobb än jag hade tänkt mig att få ihop alltihop. Fick hålla på halva natten tre kvällar i rad trots att jag var ute i god tid med alla olika bottnar. Kommer nog inte att göra om det i första taget men kul var det.
 
 
Det blev två stycken Red Velvet Cakes, en med jordgubb och creamcheese frosting samt en med blåbär och whipped creamcheese frosting.
 
 
 
Tre sorters chokladtårta. En med ganska tung chokladbotten fylld och toppad med chokladganache, en med lättare chokladbotten fylld med karamelliserad chokladmousse toppad med karamelliserade hasselnötter (Fransk Nougat) och en Tricolortårta med tre chokladmousser på glutenfri chokladbotten toppad med operaglasyr från min tårtbok av Jan Hedh.
 
 
 
Tre olika cheesecakes. Jag hade bara tänkt göra två olika med så blev det smet över från båda så jag blandade ihop dem till en tredje. Det blev alltså en Oreocheesecake på oreobotten, en jordgubbscheeseckake på glutenfri digistivebotten och en oreo-jordgubbscheesecake toppad med blåbär för att jag hade lite bär över från min red velvet. Alla tre är toppade med whipped creamcheese frosting.
 
 
 
Jag gjorde en morotskaka enligt Leila Lindholms recept toppad med creamcheese frosting. Jag föredrar att blanda frostingen lite på känn. Det blir alldeles för sött om man följer recepten tycker jag och kakan i sig är ju redan så pass söt så då blir det godare med en inte så söt topping.
Till höger på bilden är det en marängsvisstårta gjord på marängbottnar fylld med vaniljglass och toppad med grädde och chokladgrädde.
 
 
 
En tårta gjord på tung chokladbotten fylld med apelsinfromage och toppad med grädde.
En med glutenfri sockerkaksbotten fylld med lemon curd samt toppad med grädde och jordgubbar.
En gjord på lättare chokladbotten fylld med lemon curd och toppad med grädde.
 
 
 
Tårtan till vänster är en glutenfri sockerkaksbotten fylld med kola (karamelliserad mjölk på burk) och toppad med kolasmörkräm och choklad.
Den till vänster är gjord efter ett recept från Louise´s Spis. Det är citronbotten fylld med mascarpone och färska hallon toppad med hallonsmörkräm. Se till att den är ordentligt rumsvarm innan den äts ifall den gjorts kvällen innan och förvarats i kylen. Den smakar väldigt lite när den är kylskåpskall men är väldigt smarrig rumsvarm.
 
 
 
Det blev totalt 15 olika tårtor! Nackdelen med allt det här var att jag inte orkade smaka på allihop själv. Min man föreslog att vi skulle dela ut formulär där folk kunde betygsätta tårtorna. Det fanns inte tid till det men det hade varit roligt att få veta vad alla tyckte, speciellt om dem jag inte hann smaka alls.
 
Let them eat cake!
s a r a h m o b e r g
2014-04-08 @ 14:31:02
URL: http://sarahmoberg.blogg.se

Gud vad allt ser gott ut :D

Svar: :D
Angelica Inelöv

Maria
2014-04-08 @ 16:15:43

Åh vad jag önskar att jag hade smakat alla.

Svar: Ja me.
Angelica Inelöv

TamiS
2014-04-08 @ 16:28:26
URL: http://weddingbelle.blogg.se

Vad duktig du är,ser jättegott ut :)

Svar: Tack :)
Angelica Inelöv

carro
2014-04-08 @ 16:47:53
URL: http://wolfichan.blogspot.se

oj oj! fina tårtor och vad många! xD

Svar: Tack :)
Angelica Inelöv

Ida
2014-04-08 @ 16:48:21
URL: http://tobehappy.blogg.se/

MEN JAG DÖÖÖÖÖÖÖÖR VAD MYCKET GOTT!!!!

Svar: :D
Angelica Inelöv




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

inelov.blogg.se

Min tanke med det här är att jag ska blogga om bakning, virkning, och kanske lite målning. Det kan väl hända att det slinker in lite grann om tvillingarna också. Vi får se. Det är inte hugget i sten.

RSS 2.0