Fransk Nougattårta

Att baka tårta är hur kul som helst men det blir inte så ofta. Det är ingenting man slänger ihop en kväll när man känner sig lite sugen i alla fall. Hur som helst så tog jag tillfället i akt när jag hörde att det inte skulle bli någon tårta på svärfars födelsedagskalas. Joho då, det blir det visst tänkte jag och bakade en tårta som jag tog med som överraskning/födelsedagspresent. Pefekt eftersom han inte önskade sig något särskillt.
 
 
 
Det blev ett recept ur min tårtbok av Jan Hedh.
Varmvispad chokladbotten, karamelliserad chokladkräm som fyllning och krossad nougat utanpå. Ganska många moment men det var det värt. Blev fruktansvärt god faktiskt.
 
 
Tårtan tar två dagar att göra. Man bakar botten och gör iordning fyllning och topping dag 1 för att krämen ska svälla i kylen över natten och botten måste svalna ordentligt. Nougaten kan man egentligen lika gärna göra samma dag som monteringen men det är skönt att ha alla delar klara och det är ju montering av tårtan som är det roligaste momentet.
 
Jenny Travers
2014-03-10 @ 20:59:52

Men Gud vad fin!!! Vad är det för nöt som ligger uppe? Är det hasselnötter?

Svar: Tack!Japp, det är hasselnötter.
Angelica Inelöv

Frida
2014-03-10 @ 21:04:09
URL: http://rockabillygirl.se

Den såg farligt god ut :)

Heléna
2014-03-10 @ 22:39:17
URL: http://envetenochvetgirig.blogg.se

Tårtan ser helt ljuvlig ut :)

Maria
2014-03-10 @ 22:55:50

Den ser ju helt fantastiskt god ut!

Maria
2014-03-10 @ 23:01:18

Den ser ju helt fantastiskt god ut!

Pierre
2014-03-11 @ 19:10:20

Fick äran att smaka på detta ljuvliga verk, och det var bland det godaste jag har ätit!

Lina
2014-03-11 @ 20:34:38

Ser underbart god ut :)
Du är så duktig. Kram

Lars-göran larsson
2014-03-11 @ 20:50:16

Den var kanongod. Du om nån kan baka! Hälsning från svärisarna.

satu
2014-03-30 @ 09:02:21

den var FANTASTISKT god!!

Svar: :-)
Angelica Inelöv




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

inelov.blogg.se

Min tanke med det här är att jag ska blogga om bakning, virkning, och kanske lite målning. Det kan väl hända att det slinker in lite grann om tvillingarna också. Vi får se. Det är inte hugget i sten.

RSS 2.0