Sockerdekorationer

Oj oj, nu var det visst länge sedan jag skrev ett inlägg. Jag har bakat en del i förberedelse för flickornas barnvälsignelse nästa helg men inget är klart än så det har inte funnits nått att blogga om. Har lite olika tårtbottnar i frysen nu som väntar på fyllning och dekoration.
På tal om dekorationer så försökte jag mig på sockerblåsning i går kväll. Hett om fingrarna!
 
 
 
Lyckades ändå blåsa två bubblor. De blev ju inte så runda som jag häde tänkt mig men i alla fall.
 
Recept på sockermassan:
1 dl vatten
200 g socker
50 g glykos
 
1. Koka socker och vatten på svag värme till sockret löst sig.
2. Tillsätt glykos och koka på högsta värme till 155-170°C.
3. Sätt kastrullen i kallt vatten en stund för att hindra  efterkokning.
 
Bra grejer att ha:
Termometer
Värmetålig bakmatta av silikon
Tunna plasthandskar, engångs
Mikrovågsugn
Sugrör
 
 
 
Jag har två silikonmattor så jag hällde hälften av den heta massan på vardera matta. Den ena färgades med lite vanlig blå karamellfärg och den andra behölls naturell. Jag använde mattorna till att vika massan över sig själv flera gånger tills den svalnat lite och blivit smidig. Handskarna är bra att ha ifall man fastnar med ett finger i det heta sockret. Då kan man snabbt dra av sig handsken så slipper man bränna sig så farligt.
Alla som satt ihop ett pepparkakshus med smältsocker vet att det gör väldans ont att bränna sig på.
Det är bäst att försöka arbeta in karamellfärgen ordentligt i massan innan man petar så mycket på den eftersom allt blir blått om man får blå karamellfärg på fingrarna.
Sen gäller det att vara snabb. När sockret nått en temperatur som går att hantera är det redan för sent... Då har det blivit för hårt för att jobba med men man behöver inte känna sig stressad. Blir det för hårt är det bara att värma upp sockter igen i mikron. Det kan man göra om och om igen, tack och lov.
 
Bubblorna blåste jag med hjälp av helt vanliga sugrör. Har sett i diverse youtubeklipp att man har en liten blåsbälggrej på ett rör och så blåser man genom att pumpa med den. Nått sånt har inte jag så jag testade helt enkelt att blåsa i ett sugrör.
Jag tog en bit sockermassa, plattade ut den lite och vek upp den runt sugröret och så blåsa försiktigt. Det gick åt många sugrör och många omvärmningar innan det faktiskt blev en bubbla.
 
Det är väldigt kul och väldigt varmt!
 
 
 
wolfichan
2014-03-27 @ 13:58:14
URL: http://wolfichan.blogspot.se

Oj xD vilka konstverk, ser lite småläskiga ut heheh är det till för dekoration?

Svar: Hehe, ja visst kan man äta dem om man vill men jag gjorde dem för dekorations skull.
Angelica Inelöv

Pierre de fantastico!
2014-03-27 @ 14:05:40

Grymt!

Svar: Japp!
Angelica Inelöv

coffeeandcupcake.blogg.se
2014-03-27 @ 14:20:51
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se/

Fin :) De e verkligen sjukt svårt att få bollarna runda och jämn tjocklek :)

Svar: Ja, det var väldigt knepigt! Kan tänka mig att det kräver MYCKET träning.
Angelica Inelöv

Emelie
2014-03-27 @ 14:43:11

Vad haftigt!! Du ar sa duktig!

Svar: Tack :)
Angelica Inelöv




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

inelov.blogg.se

Min tanke med det här är att jag ska blogga om bakning, virkning, och kanske lite målning. Det kan väl hända att det slinker in lite grann om tvillingarna också. Vi får se. Det är inte hugget i sten.

RSS 2.0