Semlor x3

I morgon är det semeldagen/fettisdagen och jag har bakat semlor.
Jag gjorde små semlor i tre olika varianter. Först en klassisk med mandelmassa och grädde. Jag blandade upp mandelmassan med lite hackad mandel, inkråm så klart och vispad grädde för att den skulle bli lite luftigare. Tycker inte semlorna man köper i mataffären är så goda med en stor klump mandelmassa så jag försökte liva upp min fyllning lite med de hackade nötterna. Vart bra.

Den andra varianten blev med chokladganache och chokladgrädde. Jättegod! Den kraftiga chokladsmaken i ganachen blev jättefin tillsammans med den lite mildare grädden.

Sista minisemlan blev med vaniljkräm och vispgrädde med lite vaniljpulver i. Den blev inte dum den heller.
 
 

Jag tänkte bjuda kollegorna på jobbet på mina kreationer i morgon på självaste semeldagen men det fick bli idag istället då halva styrkan skulle befinna sig i Stickholm i morgon.
 
Här är receptet på semelbullarna.
16 stora eller 32 små.
 
75 g smör
3 dl lättmjölk
3/4 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk stött kardemumma
1 ägg
25 g jäst för söta degar
ca 9 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
 
1 uppvispat ägg till pensling.
 
- Smält smöret i en kastrull på spisen. Häll i mjölken och låt det bli 37°.
- Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägg.
- Finfördela jästen i en bunke och häll över degvätskan.
- Rör tills jästen löst sig.
- Blanda bakpulver med det mesta av mjölet och häll det i bunken.
- Arbeta till en smidig deg och låt jäsa i 40 minuter under duk.
- Forma 16 stora eller 32 små bullar genom att lägga degbiten på bakbordet. Håll handen i ungefär samma grepp som när du håller en datormus. Tryck ner handflatan och rulla. Lätta på trycket allteftersom det blir en rund bulle.
- Lägg bullarna på en plåt täckt med bakplåtspapper och jäst under duk i 30 minuter.
- Sätt ugnen på 225°.
- Pensla bullarna med ägg och grädda mitt i ugnen 8-10/4-5 minuter.
Jenny Travers
2014-03-10 @ 21:02:24

Tack för receptet! Är det okej om jag tar den och provar själv?

Svar: Absolut!
Angelica Inelöv

johannakarlsson
2014-03-10 @ 21:39:11
URL: http://johannakarlsson.blogg.se/

Dom var jätte goda alla tre, tyckte speciellt om den med choklad! Va du är duktig :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

inelov.blogg.se

Min tanke med det här är att jag ska blogga om bakning, virkning, och kanske lite målning. Det kan väl hända att det slinker in lite grann om tvillingarna också. Vi får se. Det är inte hugget i sten.

RSS 2.0