Alla hjärtans dag-kakor

Imorn är det alla hjärtans dag. Mysigt tanke, fast det brukar inte bli en så märkvärdig dag i det här huset. I år ska vi göra något så speciellt som att åka till Uppsala och hämta ut tvillingarnas glasögon. Det ska bli spännande ändå.
Lite grann brukar vi nog fira. Min härliga make brukar ge mig en present. Den här gången hade han köpt ett par örhängen som jag då skulle få på alla hjärtans dag, men han kunde inte hålla sig så jag fick dem förra veckan. Fin fina örhängen var det.
 
Dagen till ära har jag i alla fall bakat kakor och dekorerat dem med hjärtan. White chocolate chips cookies med macadamianötter efter ett recept ur min chokladbok. De blev inte riktigt som jag trodde att de skulle bli men goda i alla fall.
 
 
 
Här är receptet
 
140 g macadamianötter
200 g vit choklad (jag tog 160 g och sparade 40 g till dekorering)
170 g smör
210 g socker
5 g salt
1 ägg
1 äggula
250 g vetemjöl
 
1 - Hacka nötterna.
2 - Hacka chokladen mellangrovt.
3 - Blanda de övriga ingredienserna till en deg.
4 - Blanda till sist i choklad och nötter.
5 - Rulla ut rullar så stora som du vill ha kakorna och frys i minst 1 timme.
6 - Skär 1 cm tjocka skivor och placera ut med jämna mellanrum.
Grädda i 200° 12-15 minuter. Låt kallna på galler.
7 - Gör en liten strut av smörpapper. Smält den sparade chokladen och spritsa hjätan på kakorna.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

inelov.blogg.se

Min tanke med det här är att jag ska blogga om bakning, virkning, och kanske lite målning. Det kan väl hända att det slinker in lite grann om tvillingarna också. Vi får se. Det är inte hugget i sten.

RSS 2.0